ADHD

Attention Deficit Hyperaktivity Disorder



ADHD är en funktionsvariation som påverkar förmågan att koncentrera sig, kontrollera sina impulser och svårt att påverka sin aktivitetsnivå- alltså när man ska vara pigg och trött. ADHD har ingenting med intelligens att göra utan det är att vissa delar av hjärnan fungerar annorlunda. Det är en känslighet i hjärnan som man föds med.


Att ha adhd eller en annan diagnos betyder inte att det är något fel på dig eller att du har en sjukdom utan du har bara ett annorlunda sätt att tänka och fungera. Oftast förväntas det i samhället. Eftersom samhället är uppbyggt på just ett sätt så passar inte det alla oavsett om du har en diagnos eller inte.


På grund av brist på kunskap går skola/arbetsplatser miste om personer med unika förmågor som kan vara stora tillgångar. För att få en adhd diagnos krävs det att det ska finnas stora svårigheter i olika miljöer som hemma, i skolan eller arbetsplatsen och att det varit under en längre tid och att man kan se att det funnits problem redan i barndomen.


Hur det ser ut är olika för alla. En adhd hjärnan producerar inte den mäng dopamin som behövs för att stoppa inpulser och hjälpa till med koncentrationen som den gör hos personer utan Adhd. Enkelt sagt är dopamin en signalsubstans i hjärnan. Vi är helt beroende av att signalsubstanserna fungerar för att kunna leva, då de knyter samman kommunikationen mellan cellerna i kroppen.




MIN ADHD

Jag har sedan jag var liten kännt mig anorlunda. Har haft en tuff skolgång då ADHD inte var lika uppmärksammat då som det är nu idag. Har haft svårt med relationer både med familj och vänner. Tagit många inplulsiva beslut. Jag har bott själv sedan tidig åler och fått lära mig den hårda vägen. Jag fick barn tidigt och då lära mig ansvar. Min äldsta son har ADHD diagnos och fick det i tidig ålder och det lädde till ett intresse och en fråga om jag själv har adhd? Min sambo tyckte att det är bra att göra en utredning på mig själv. Jag gjorde min utrdning 2010 och fick då ADHD och även dyslexi. Ända sen dess så har jag varit väldigt engagerad i adhd frågot. Det blev intreassat då jag kan hjälpa andra med samma utmaningar. 2013 började jag att föreläsa och dela med mig av mitt liv. Det är så givade att kunna inspireara andra och samtidgt hjälpa många och även mig själv.

EN BOK VI TOG FRAM I SAMMARBETE MED ATTENTION FÖR ATT HJÄLPA UNGA VUXNA.

Sedan 2013 har jag föreläst för bla komuner/landsting och även ihop med ADHD-center för unga vuxna. 

Jag berättar om min erfarenheter och kunskaper för egen del och även som mamma till barn med diagnos. Jag har under åren samlat på massor av tips, skapat bra struktur olika hjälp medel. Jag har hittat en styrka i mig själv att kunna hjälpa andra arr hitta deras styrkor <3 

BOKA EN FÖRELÄSNING MED MIG


Fyll i formulräret nedan eller ring mig 0766456781

 
 
 
 
 
 
 

ADHD FAKTA

1.Känt i över 200 år

Adhd är inget modernt funktionshinder utan har varit erkänt i mer än 50 år. Tillstånd som liknar adhd har beskrivits i över 200 år. Eftersom läkarna och allmänheten fått ökade kunskaper om adhd har diagnosen blivit mycket vanligare. Man bedömer att adhd förekommer hos 3-5 procent av barnen i Sverige och hos 2-4 procent av de vuxna


2.Lika mycket ”tjej-diagnos”

Diagnosen är omkring dubbelt så vanlig bland pojkar. Men mörkertalet bland flickor är sannolikt stort – bland annat eftersom ”adhd-flickor” ofta är tystare och mindre utåtagerande. Det finns ingen som helt säkert kan säga att adhd är vanligare bland pojkar och män.


3.Meditations-vågor i hjärnan

Meditations-vågor kopplas in när adhd-personer tappar uppmärksamheten. När personer med adhd ställs inför en uppgift som inte engagerar dem, och förlorar fokus, har forskarna kunnat se att så kallade delta-vågor uppträder i hjärnan. Delta-vågorna – som är höga och breda – förekommer under djup och drömlös sömn, vid medvetslöshet, meditation och hos spädbarn.


4. Hjärnan fungerar annorlunda

Adhd går aldrig att ”bota” med terapi. Problemet är inte psykiatriskt utan neurologiskt. Hjärnan fungerar lite annorlunda hos en person med adhd. Men – precis som för alla människor – kan terapi hjälpa personer med adhd att hantera sina svårigheter bättre.


5. Du kan vara stillsam

Adhd kännetecknas av svårigheter med tre saker: uppmärksamhet, impulskontroll och överaktivitet. Du kan ha ett, två eller alla tre av dessa kärnsymtom. Add är en adhd-variant minus hyperaktiviteten, där problem med uppmärksamheten dominerar. Man kan då vara ganska passiv och ”drömmande” till sättet. Man tror att detta är vanligare hos flickor.


6. Man föds med adhd

På 1970-talet fanns en stark tro på uppväxtmiljöns betydelse: uppfostring och hemförhållanden. Men i dag vet man att orsakerna är biologiska.


7. Kämpigt med arbetsminnet

Många som har adhd kämpar med arbetsminnet. De kan ha exakta minnen från barndomen och förra sommaren – men har svårt att komma ihåg vad chefen sa för två minuter sen. Men detta minne går att träna. Den svenska minnesforskaren Torkel Klingberg har utvecklat ett datorspel med goda effekter på skolbarn med adhd. Spelet har också testats på förskolebarn, med positiva resultat. Barnen blev framför allt bättre på att göra flera saker metodiskt i rad – utan att fastna i den första eller hoppa till den sista uppgiften.


8. Växer inte bort

De hyperaktiva symtomen tycks minska med åldern, men problemen med uppmärksamhet verkar finnas kvar i högre grad. Vissa vuxna lär sig att hantera sin adhd så bra att de inte längre uppfyller kraven för diagnosen.


9. Annorlunda impulskontroll

”Adhd-hjärnan” ser ut och fungerar lite annorlunda i de delar som styr uppmärksamhet, aktivitetsreglering, impulskontroll. Det kan forskarna se via moderna tekniker där hjärnan avbildas. Man tror också att hjärnans belöningssystem är kopplat på ett något annorlunda vis. Bland annat tycks kortsiktiga belöningar premieras framför belöningar som kräver väntan.


10. Lika smarta som folk är mest

Adhd påverkar inte den intellektuella förmågan – barn och vuxna med adhd är lika smarta som folk är mest. Men man kan få svårigheter i skolan och i yrkeslivet på grund av sina symtom.


11. Första medicinen kom 1937

Första adhd-medicinen kom 1937 då en läkare använde amfetamin för att lindra en form av svår huvudvärk hos barn med allvarliga beteendestörningar. Huvudvärken gick inte över. Däremot blev barnen lugnare utan att förlora intresset för omvärlden, med bättre resultat i skolan.


12. Diagnos med många namn

MBD, Damp och adhd – kärt barn har många namn. Begreppet MBD (minimal brain damage/senare dysfunction) beskrev på 1940- och 1950-talen överaktivitet och inlärningssvårigheter hos barn. I de skandinaviska länderna bytte man till Damp (dysfunktion inom avledbarhet, motorik och perception). Begreppet adhd (attention deficit hyperactivity disorder) kom i början av 1980-talet.


13. 5 procent äter medicin

5 procent av alla killar i Sverige i åldern 10-17 år äter adhd-medicin. Bland flickorna i samma ålder är siffran nästan 2 procent.


14. 30 olika behandlingar

Utom läkemedel finns mer än 30 olika behandlingsmetoder vid adhd. Detta enligt en kartläggning från SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering. Det handlar om allt från kognitiv terapi till datorstödd träning och strukturerade mat-scheman.

 

15. Är ADHD en superkraft?

Min personilga åsikt är att det det kan vara det om vi hittar rätt verktyg till oss själva och med bästa möjlghet för står våra utmaningar.


Källor: Georgios Karpathakis på Underbara adhd, riksförbundet Attention, levamedadhd.se, Karolinska Institutet, Vasanejdens adhd-förening, Socialstyrelsen, Vårdguiden.

Är det lilka nånga tjejer som killar som har adhd?

Ungefär 3-7 procent är killar och tjejer 2-5 procent. Nästan all forskning är gjord på pojkar. 


ÄR DET SKILLNAD PÅ ADHD HOS TJEJER OCH KILLAR?

Symtomen är precis desamma. Tjejer har inte en annan typ av ADHD. Flickor och pojkar har samma svårigheter. Omgivningen kan uppfatta skillnader, men det beror på könsbeteenden, inte på ADHD.


Pojkar har generellt mer aggressivt och dominant beteende även om de inte har ADHD. Bland tjejer är det bara en liten grupp som stör i skolan. De är oftare jobbiga hemma. Skillnaden blir att föräldrar ser problem som lärare inte upptäcker.